Even bijwerken

4 april 2016 - Garut, Indonesië

Het is alweer een hele tijd geleden dat het vorige reisverslag was, de reden is heel simpel: wij waren druk bezig met alle mogelijke en onmogelijke excursies, maar vooral het internet was slecht.

Eerst een fout herstellen: ik had gemeld dat Job en ik elkaar op   de escompto bank hadden ontmoet. Dat is helemaal juist alleen stond die bank niet in Djakarta of  Batavia, maar op de Keizersgracht in Amsterdam.

De volgende morgen 31 maart, ging al om 5:45 uur de wekker, klaarmaken voor het zwembad. Het was lekker laten heb ongeveer 15 minuten gezwommen daarna op de kamer thee gezet, en uitgezocht wat mee zouden nemen naar het weeshuis van Pa van de Steur.
En zoals gebruikelijk barstte het weer van de files. In het weeshuis hebben we veel informatie gekregen, en we hebben goed gegeten. Dat hoefden we niet te betalen maar ze voegen een bijdrage voor het weeshuis en dat hebben we gedaan alvorens naar het hotel te gaan hebben we nog een bezoek gebracht aan het ereveld MentengPulu. Zoals gebruikelijk was het weer zeer indrukwekkend.

Zou ons was er een barbecue aan de rand van het zwembad. Dat viel eigenlijk tegen: ze waren namelijk al bezig met twee grote vuren van alles klaar te maken, daarna ging het in schalen. Het is duidelijk dat nogal wat van deze gerechten eigenlijk te koud waren. En het was fors prijzig.

1 april: weer vroeg op, want het vertrek was om 8:30 uur naar Cirebon. Deze trip ging vrij vlot, maar omdat we naar Lingedjatti zouden gaan, hadden we daar voor 11:00 uur moeten zijn. Want ze zijn dan tussen 11 en 1:00 uur dicht en dat hebben we niet gehaald dus hebben we onderweg iets gedronken. Wij waren er rond 1:00 uur of een en het begon weer fors te regenen. Voor het album dat we willen maken had ik wat informatie nodig op papier. Dat kostte ontzettend veel moeite maar we hebben uiteindelijk toch gekregen.

Daarna hebben we een bezoek gebracht aan een oude 450 jaar zelfs Chinese tempel. Daar waren ze een drakendans aan het oefenen. Op naar het hotel douchen en slapen.

2 april zouden we van Cirebon naar Bandoeng gaan. Eerst nog een bezoek aan de kraton was interessant, en er was een goede uitlegger bij.

Door naar Bandoeng via de oude postweg. Er waren heel veel files en dus waar we lang onderweg. Uiteindelijk kregen we rond 5:00 uur onze lunch.
Hoewel het hotel Savoy Homan een gerenommeerd hotel is waren er diverse gebreken op de kamer, waarvan een krakkemikkige stoel de belangrijkste was

3 april gingen we naar Garut. We zouden om 7:00 uur vertrekken en dat is ook gelukt. Via de tolweg ging het eerste stuk betrekkelijk goed, maar dat was maar 30 km. En toen weer de file. Wat gedronken wat geld getankt, en naar Garut. Maar toen waren we nog niet waar we wezen moesten. Via Cikadjang naar de voet van de berg, de Cikorij. We vonden de weg vrij snel, maar die bleek een stuk beroerder dan 10 jaar geleden. Toen was de weg nog redelijk, tamelijk vlak en gemaakt met alle mogelijke en onmogelijke keien. De vrachtwagens hebben dat ook ontdekt en nu is de weg kapot gereden.

We hebben het toch gehaald, maar niet met de auto. We moesten lopen en dat viel niet mee. Toch is het doel waarvoor we hier naar toe gingen bereikt. Het graf van de grootmoeder van Job was nog steeds en werd goed onderhouden.
En zoals ook 10 jaar geleden werden we zeer hartelijk ontvangen door de familie van de man, die het graf jarenlang heeft verzorgd. Helaas bleken zowel hij als de man die met Job's grootmoeder naar de markt ging, overleden.
Terug naar de auto, die onderweg geparkeerd was, hoefden we niet te lopen want we werden met een andere auto naar onze auto gebracht.

Na de gebruikelijke files en onderweg nog wat eten, kwamen we tegen 9:00 uur weer in het hotel.

Vandaag, 4 april, hebben we een rustdag gehouden.

De hartelijke groeten en tot de volgende. Straks ga ik nu echt naar de foto's kijken.

Job en Herman

1. Klaaske van Leussen:
    7 april 2016
    Ah goed om weer van jullie te horen. En wat doen jullie veel! En al bij het graf geweest. Bijzonder! Heb het goed, warme groet Henk en Klaaske